• +36 20 933 3446

    Felügyeleti központ

  • +36 1 555 4400

    Ügyfélszolgálat

  • +36 1 920 6060

    Mobil support

  • HU | EN

    Nyelv

Az Európai Bizottság decemberre tűzte ki annak a döntésnek a bejelentését, amely alapjaiban formálhatja át az elektromos autók piacát Európában. A tervek szerint egy új, kedvezőbb árú kis villanyautó-kategória jöhet létre, amely a jelenlegi szabályozások enyhítésével segítené az autógyártókat a megfizethető modellek piacra vitelében.

A cél kettős: egyrészt felvenni a versenyt a kínai gyártók rohamos térnyerésével, másrészt új lendületet adni az európai autóiparnak, amely az utóbbi években egyre nehezebben tud reagálni a gyorsan változó piaci igényekre.

Új kategória a mopedautók és a klasszikus személyautók között

A kezdeményezés lényege, hogy a jövőbeli kis elektromos modellek kevesebb kötelező biztonsági és kényelmi felszerelést tartalmazhatnának, mint a hagyományos személyautók. Ezzel a gyártási költségek is jelentősen csökkennének, így olcsóbb, 15–20 ezer eurós árkategóriában is megjelenhetnének új típusok.

Az ötlet nem új: a koncepciót még nyáron vetette fel a Stellantis és a Renault, és az Európai Bizottság mostanra konkrét lépéseket is tett az irányába. A keretrendszer bejelentését december 10-ére ígérik, ami fordulópontot hozhat az uniós elektromobilitás-politikában.

Japán minta: a kei car európai megfelelője?

A gyártók egy része szerint Európának is szüksége van egy „kei car”-hoz hasonló, kis méretű, városi elektromos autókra épülő kategóriára – hasonlóan a japán piac évtizedek óta sikeres modelljéhez. Ezek a járművek kompakt méretük és alacsony fogyasztásuk miatt városi közlekedésre ideálisak, miközben előállításuk és fenntartásuk is olcsóbb.

John Elkann, a Stellantis elnöke már korábban is sürgette az EU-t, hogy engedélyezze az ilyen modellek gyártását, míg François Provost, a Renault vezérigazgatója azt javasolta, hogy az iparági szabályozásokat akár 10–15 évre „fagyasszák be”, hogy a gyártók hosszú távon stabil feltételek mellett fejleszthessenek.

A biztonság kérdése megosztja a szakmát

A tervezet egyik legvitatottabb pontja, hogy a könnyített biztonsági követelmények milyen hatással lesznek az utasvédelemre. Bár a kevesebb elektronikus segédrendszer és a kisebb ütközési energia valóban olcsóbb gyártást tesz lehetővé, szakértők szerint ez a balesetbiztonság rovására is mehet.

Az EuroNCAP már jelezte, hogy a tesztkövetelményein nem változtat, így az új, „megtakarított” biztonsági felszereltségű modellek várhatóan csak 2–3 csillagos minősítést érhetnek el.

Kína árnyékában

Az Európai Bizottság döntését nem lehet elszakítani a kínai autógyártók előretörésétől. A BYD, a MG és a NIO már most jelentős piaci részesedést tudhat magáénak az európai villanyautó-szegmensben, és termékeik árban, felszereltségben sokszor versenyképesebbek a kontinensen gyártott modelleknél.

Az új szabályozás tehát nemcsak a fogyasztók pénztárcájáról, hanem Európa ipari szuverenitásáról is szól: sikerül-e úgy olcsó elektromos autókat gyártani, hogy közben ne csorbuljanak a biztonsági és minőségi elvárások?

Az olcsó villanyautók megjelenése kétségtelenül segítheti a zöld átállást, de az egyensúly megtalálása a költség, a biztonság és a fenntarthatóság között továbbra is komoly kihívás. A decemberi döntés ezért nem csupán iparági kérdés lesz, hanem hosszú távon meghatározhatja, milyen irányt vesz az európai elektromobilitás a következő évtizedben.

 

  • FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE

    Olvasson autós híreket és érdekességeket a nagyvilágból!

    Regisztrálok

  • ×

    Közlemény

    Az Auto Securit Zrt. cégjegyzékszáma: (Cg.01-10-044381; székhelye: 1039 Budapest, Szentendrei út 407. szám) az általa nyújtott, GPS és GPRS technológián alapuló szolgáltatásai tekintetében alkalmazott Általános Szolgáltatási Feltételeinek (ÁSZF) az I. fejezet 12.1. pontjában foglaltakra figyelemmel az alábbi közleményt teszi közzé.

    Az Auto Securit Zrt. Általános Szolgáltatási Feltételeinek (ÁSZF) III. fejezet 3.1.2. pontja 2023. december hó 01. napi hatállyal módosításra került

    Budapest, 2023. december hó 01.

    Auto Securit Zrt.