Az Európai Parlament és a tagállami miniszterek Tanácsa megállapodott az uniós jogosítványszabályok átfogó megújításáról. A cél: egységes, korszerű és biztonságos vezetői rendszert kialakítani az EU-ban. Az új irányelvek a következő években fokozatosan lépnek életbe – az átállás minden tagállamot, így Magyarországot is érinteni fogja.

Mobiljogsi és egységes formátum
2030-tól az uniós tagállamokban egységes formátumú, okostelefonon is tárolható digitális jogosítvány válik hivatalos dokumentummá. A digitális változat mindenhol elfogadandó lesz az EU-n belül, de a fizikai kártya is megmarad, hogy az idősebb vagy technológiailag kevésbé jártas sofőrök számára is használható maradjon a rendszer.
Két év próbaidő minden új jogosítvány mellé
Az új szabályok szerint minden kezdő sofőrt két évig próbaidős státusz illet meg, egységesen az EU-ban. Ebben az időszakban szigorúbb szabályok vonatkoznak rájuk, különösen alkohol- vagy drogfogyasztás esetén, illetve ha biztonsági övet vagy gyerekülést nem használnak. A tagállamokat arra ösztönzik, hogy alkalmazzanak zéró toleranciát az alkoholra a kezdőknél és akár minden vezetőnél is.
Szélesebb körű oktatási követelmények
A tananyag is bővül: a jövőben a jogosítvány megszerzéséhez több gyakorlati és elméleti ismeretre lesz szükség. A képzés része lesz például:
- a figyelemelterelés (pl. mobiltelefon-használat) kockázatai,
- a vakfolt felismerése,
- ajtónyitás biztonságos módja,
- vezetés havas, csúszós utakon,
- vezetéssegítő rendszerek helyes használata.
A cél, hogy a sofőrök jobban felkészüljenek a való élet közlekedési kihívásaira, különös tekintettel a védtelen közlekedők – gyalogosok, biciklisek, gyerekek – védelmére.
Vezetés kísérővel: nem csak hivatásosoknak
A sofőrhiány enyhítésére a szabályok lehetővé teszik, hogy egyes országokban akár 17 évesen is lehessen teherautót vagy furgont vezetni, amennyiben a fiatal vezető mellett tapasztalt kísérő ül. Ez a „kísérővel vezetés” rendszere személyautókra is kiterjeszthető lesz, a tagállamok döntése alapján.
Jogosítvány érvényessége és egészségügyi feltételek
- Személyautóra és motorkerékpárra szóló jogosítvány: alapesetben 15 évre érvényes, de ha nemzeti személyazonosító okmányként is használható, az érvényesség csökkenthető 10 évre.
- Teherautó- és buszvezetői jogosítványok: 5 évente kell megújítani.
- 65 év felett a tagállamok saját hatáskörben rövidebb érvényességet írhatnak elő.
Az első jogosítvány kiadása előtt kötelező lesz egy egészségügyi alkalmassági vizsgálat, beleértve a látást és a szív-érrendszeri állapotot. A tagállamok azonban dönthetnek úgy, hogy autósoknál és motorosoknál önértékeléssel vagy más alternatív módszerrel váltják ki ezt. A hatóságokat arra ösztönzik, hogy növeljék a lakosság tudatosságát a vezetéshez szükséges fizikai és mentális alkalmasság fontosságáról.
Cél: nulla halálos áldozat az utakon 2050-re
A reform az EU úgynevezett Vision Zero stratégiájába illeszkedik, amelynek célja, hogy 2050-re senki ne veszítse életét közlekedési balesetben az uniós utakon. Bár 2024-ben is csökkent a halálos balesetek száma, a kívánt mértékű javulás eléréséhez a jelenlegi ütem nem elegendő.
Az új szabályokat az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak még hivatalosan is jóvá kell hagynia. Ezt követően az uniós országoknak négy évük lesz az átültetésre, vagyis a nemzeti jogrendbe való beillesztésre.
A következő években minden autós életében változás jön, akár új jogosítványt szerezne, akár a meglévőt hosszabbítaná meg. Az EU célja világos: egységesebb, biztonságosabb és korszerűbb közlekedési rendszer Európa-szerte.


