• +36 20 933 3446

    Felügyeleti központ

  • +36 1 555 4400

    Ügyfélszolgálat

  • +36 1 920 6060

    Mobil support

  • HU | EN

    Nyelv

Július 5-től változott a közúti szabályozás: ha egy utas nem csatolja be a biztonsági övet, már nem ő, hanem a sofőr kapja a büntetést. Az új szabály célja egyértelmű: növelni a fegyelmet és csökkenteni a halálos balesetek számát.

Eddig mindenki a saját biztonságáért (és szabálykövetéséért) felelt az autóban. Ha valaki nem kötötte be magát, a rendőrség őt büntette. Július 5-től azonban új korszak kezdődött a hazai közúti közlekedésben: a biztonsági öv használatáért ezentúl a jármű vezetője felel – még akkor is, ha ő maga szabályosan közlekedett.

A Magyar Közlöny június végi száma szerint a közúti közlekedésről szóló törvény úgy módosult, hogy a passzív biztonsági eszközök – például az öv – használatáért az autó tulajdonosa vagy a használatba vevő (értsd: a sofőr) vonható felelősségre.

Több tízezer forintos bírság is lehet a vége

Az új szabály nemcsak elvi változást hoz: komoly pénzbüntetést is kilátásba helyez. A kiszabható bírság összege attól függ, hol történik a szabálysértés:

  • Lakott területen belül: 20 000 forint/fő
  • Lakott területen kívül: 30 000 forint/fő
  • Gyorsforgalmi úton: 40 000 forint/fő

Ez azt jelenti, hogy egy ötüléses autóban, ahol senki nem kötötte be magát – beleértve a sofőrt is –, akár 200 000 forintos büntetés is kiszabható.

Miért van erre szükség?

A közlekedésbiztonsági statisztikák évek óta azt mutatják, hogy a biztonsági öv használata életet menthet, mégis sokan hanyagolják el – különösen a hátsó üléseken. A rendőrség szerint ez a szabályozás segíthet abban, hogy a vezetők jobban odafigyeljenek utasaikra, és ne induljanak el addig, amíg mindenki be nem csatolja magát.

Az új rendszer a felelősségvállalás szemléletét erősíti: a járművezető nemcsak a járműért, hanem annak minden utasáért is felelős.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

  • A vezetőnek indulás előtt ellenőriznie kell, hogy minden utas be van-e kötve – akár elöl, akár hátul ül.
  • A rendőrség nem az utasokat, hanem a sofőrt fogja felelősségre vonni.
  • Nincs kivétel: a szabály minden utasra vonatkozik, életkortól vagy üléshelytől függetlenül.

A Közlekedéstudományi Intézet szerint a biztonsági öv használata a közúti halálesetek akár 50%-át megelőzheti.  Így bár a módosítás elsőre szigorúnak tűnhet, a közlekedésbiztonsági cél világos: kevesebb súlyos sérülés, több felelősségteljes döntés az utakon.

  • FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE

    Olvasson autós híreket és érdekességeket a nagyvilágból!

    Regisztrálok

  • ×

    Közlemény

    Az Auto Securit Zrt. cégjegyzékszáma: (Cg.01-10-044381; székhelye: 1039 Budapest, Szentendrei út 407. szám) az általa nyújtott, GPS és GPRS technológián alapuló szolgáltatásai tekintetében alkalmazott Általános Szolgáltatási Feltételeinek (ÁSZF) az I. fejezet 12.1. pontjában foglaltakra figyelemmel az alábbi közleményt teszi közzé.

    Az Auto Securit Zrt. Általános Szolgáltatási Feltételeinek (ÁSZF) III. fejezet 3.1.2. pontja 2023. december hó 01. napi hatállyal módosításra került

    Budapest, 2023. december hó 01.

    Auto Securit Zrt.