Az Építési és Közlekedési Minisztérium legfrissebb rendelettervezete alapján 2025 májusától több új gyorsforgalmi útszakasz válik díjkötelessé. A lépés célja nemcsak az autópálya-matricás rendszer kiterjesztése, hanem az állam számára jelentős többletbevétel biztosítása is: a becslések szerint csak idén közel 2 milliárd forintnyi pluszbevételt remélnek a módosítástól.
Mely utakat érinti a változás?
A tervezet szerint összesen 81 kilométernyi új gyorsforgalmi útszakasz kerül be a díjfizetési rendszerbe, ezek között nemcsak autópályák, hanem főutak is szerepelnek. A személyautók számára fontosabb változások közé tartozik, hogy matricakötelessé válik:
- Az M44-es út új szakasza, amely Kecskemétet köti össze Békéscsabával.
- Az M85-ös utolsó szakasza, ami Soprontól az osztrák határig vezet.
A teherautósokat is érinti
A megtett úttal arányos díjfizetés, azaz az e-útdíj fizetése szintén kibővül, ezúttal az alábbi főutakkal:
- 5-ös főút
- 53-as főút
- 54-es főút
- 103-as út (Zsámbéki-medence térsége)
Mikor lép életbe?
A szabályozás a rendelet hivatalos megjelenését követő 31. naptól lép hatályba, vagyis várhatóan május első felében válik érvényessé az új díjfizetési kötelezettség.
Milyen hatása lehet?
A kormányzati számítások szerint az újonnan fizetőssé váló útszakaszokkal 1,95 milliárd forintnyi pluszbevétel keletkezik a költségvetés számára már 2025-ben. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy még fontosabbá válik a naprakész matricakezelés, különösen azoknak, akik gyakran használják az ország újonnan fejlesztett útjait.


