Az európai autóipar szereplői egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a kedvező árú elektromos autók fejlesztésére, hogy visszaszerezzék a kínai márkák által elnyert piaci részesedést. A nemrégiben megrendezett párizsi autószalonon több megfizethető modell is bemutatkozott, amely a kereslet növelését célozza.
Julia Poliscanova, a Transport & Environment kampánycsoport igazgatója szerint az új modellek között számos elérhető árú jármű is helyet kapott. A Citroen, a Peugeot és a Renault például kisebb, megfizethetőbb modellekkel jelent meg a kiállításon. Ez egyértelműen azt jelzi, hogy az európai autógyártók erősíteni kívánják jelenlétüket a tömegpiacon, különösen az elektromos járművek szegmensében, ahol a kínai verseny jelentős.
Az európai autóipar előtt álló kihívások
Az európai autógyártók több nehézséggel is szembesülnek az elektromos autók elterjedése kapcsán, beleértve az olcsóbb modellek hiányát és a lassan fejlődő töltőinfrastruktúrát. Emellett a kínai versenytársak nyomása is egyre erősebb, amit tovább súlyosbítanak az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályozások és a várható emissziós korlátozások. A jövő év újabb kihívásokat hozhat az európai gyártók számára, amikor a szigorúbb emissziós célok életbe lépnek, és súlyos bírságok fenyegetik azokat, akik nem teljesítik a követelményeket.
A Párizsi Autószalonon bemutatott új modellek
A párizsi autószalon tökéletes platformot biztosított az európai gyártók számára, hogy bemutassák új, megfizethető elektromos járműveiket. A Renault például bemutatta a Twingo E-Tech elektromos prototípusát, amely várhatóan 20 000 euró alatt lesz kapható, amikor 2026-ban piacra kerül. Emellett a vállalat kis elektromos SUV-ját, az R4-et, valamint az R5 elektromos modelljét is bemutatták, amely már most nagy érdeklődést váltott ki.
A Dacia a Spring modell premierjével hívta fel magára a figyelmet, amely az egyik legkedvezőbb árú elektromos járműként jelenik meg a piacon, szintén 20 000 euró alatti áron.
A Stellantis cégcsoport szintén bemutatott két új kompakt Citroen modellt, a C4-et és a C4 X-et.
Az olcsó modellek iránti igény
Julia Poliscanova elmondta, hogy a piacon egyre nagyobb az igény a megfizethető elektromos járművek iránt. Míg idén kevesebb volt az ilyen típusú modell Európában, a mostani újdonságokkal a kereslet várhatóan jelentősen növekedni fog. Szerinte az olcsóbb elektromos autók megjelenése révén az elektromos járművek piaci részesedése akár 24%-ra is növekedhet jövőre, szemben az idei 14%-kal.
A kínai elektromos autók olcsósága is kihívás az európai autógyártók számára, hiszen a kínai piacon az elektromos járművek ára gyakran jóval alacsonyabb, mint Európában vagy az Egyesült Államokban. A JATO adatai szerint 2023 első felében egy kínai elektromos autó átlagosan 31 000 euróba került, míg Európában és az USA-ban ennek több mint duplájába.
A Dacia vezérigazgatója, Denis Le Vot, azt nyilatkozta, hogy az emberek egyre inkább megfizethető elektromos autókat keresnek. Ennek érdekében a Dacia frissítette Spring modelljét, amely 2024-ben új dizájnnal, erősebb motorral és modern elektronikával kerül a piacra, kevesebb mint 20 000 eurós áron.
Átmeneti időszak
Pere Brugal, a GM Europe elnöke szerint az elektromos járművek terjedése kihívásokat hoz, de ezek inkább átmeneti jellegűek, mint válságot jeleznének. Szerinte a technológiai váltások mindig fokozatosan mennek végbe, de a cél egyértelműen a teljesen elektromos közlekedés elérése. Hozzátette, hogy bár a töltőinfrastruktúra fejlesztése még szükséges, Európa már most is rendelkezik egy jól kiépített hálózattal, amely biztosítja az elektromos járművek mobilitását.
Az európai autógyártók tehát most minden erejükkel arra törekednek, hogy lépést tartsanak a piaci igényekkel, és megfizethető elektromos autókat kínáljanak, hogy a kínai konkurenciával szemben is helytálljanak.