Közel 70 évet kell visszautaznunk e három autó születéséhez. A BAT hármasa az Alfa Romeo és a Bertone együttműködésének köszönhetően látott napvilágot.
A designjukat lehet szeretni vagy nem szeretni, de az biztos, hogy egytől-egyig különlegesek. A történetük is érdekes…
Aerodinamikai kísérletnek indult az egész, ugyanis az Alfa Romeo felkérte a Bertonét, hogy építsen olyan kis légellenállású tanulmányautókat, amelyek segíthetik a mérnököket minél aerodinamikusabb szériaautók fejlesztésében. A projekt neve Berlinetta Aerodinamica Tecnica (BAT) lett.
Az első bemutatott példány az 1953-as torinói autószalonon mutatkozott be BAT 5 néven, teljesen meghökkentő formával:
A koncepcióautó az Alfa Romeo 1900 SS alapjaira épült és repülőgépipari megoldások ihlették. Bár a motorja csak 100 lóerős, a 0,23-as légellenállási együtthatójának és a csekély 1,1 tonnás tömegének hála 200 km/h végsebességre képes.
Egy év múlva, 1954-ben Torinóba újabb Bertone modell érkezett az autószalonra, a BAT 7. A forma hasonló, de többek között lejjebb került az orr-rész, a szárnyak íveltebbek és nagyobbak lettek és a légellenállási tényező tovább csökkent, 0,19-re.
Ezek után talán már senkinek nem okoz meglepetést, hogy az 1955-ös Torinói Autószalonra megérkezett a 3. modell, a BAT 9. Ez már sokkal inkább emlékeztet az Alfa modellekre, az uszonyok kisebbek lettek és a fényszórók a más autóknál megszokott helyre, oldalra kerültek; viszont az autó meg sem közelíti a BAT 7 0,19-es aerodinamikai értékét.
Sorozatgyártásra nyilván soha nem kerültek, nem is ezért készültek, de bizonyos részleteket felfedezhetünk a későbbi Alfa Romeo-kon is.
S hogy miért került most porondra a közel 70 éves triumvirátus? Október 28-án kalapács alá kerülnek a Sotheby’s New Yorkban megrendezendő árverésén. A három autó együttes ára a szakértői előrejelzések szerint 14-20 millió dollár között várható.