Már hónapok óta tart a felújítás az M1–M0 csomópontban és 2025. június 10-től új forgalmi rend lépett életbe. Aki az érintett szakaszon közlekedik, szinte biztosan találkozott már torlódásokkal, elterelésekkel – de vajon miért ilyen hosszú és összetett ez a munkálat? És mikorra készül el?
Miért vált szükségessé a felújítás?
Az M1-es autópálya és az M0-s autóút találkozása az egyik legforgalmasabb csomópont az országban, ahol naponta tízezrek haladnak át – köztük Budapest, a Balaton, Bécs vagy a Dél-Alföld irányába tartók is. A szakasz már az elmúlt években is kapott új burkolati rétegeket, de ezek nem bizonyultak tartósnak.
A 2025 tavaszán indult munkák során végzett fúrásos mintavételek kimutatták, hogy a közel 30 éves útalap szerkezeti hibás, sem a teherbírása, sem a vízelvezetése nem megfelelő. A burkolat tehát nemcsak felszíni felújításra, hanem teljes szerkezeti cserére szorult.
Mi történik pontosan?
Az MKIF Zrt. által végzett munkák során:
- Másfél méteres mélységig bontják vissza az érintett 1000 méteres szakaszt.
- A három sávot – belső, külső és leállósáv – egyaránt érinti a felújítás, összesen 14 600 m²-en.
- A korábbi 14–15 cm helyett 28 cm vastag aszfalt kerül az útra, 7 rétegben.
- Új vízelvezető rendszer, szalagkorlát, jelzőoszlopok is beépültek.
Ez nem látványos „ráncfelvarrás”, hanem mélyreható szerkezeti munka – ezért is tart hónapokig.
Miért csak egy sávon haladhat a forgalom?
Sokan kérdezik, miért nem lehet két sávon haladni, hiszen úgy kevesebb lenne a dugó. A válasz egyszerű: a munkavégzéshez másfél sávnyi terület szükséges, így csak egy sáv marad a forgalomnak. Ha két sávot akarnának nyitva tartani, a kivitelezés műszakilag nem lenne elvégezhető.
Az MKIF a munkákat két ütemben végzi, így a forgalom mindig az ellenkező oldalon halad, miközben a munkaterületet betonelemek védik a biztonság érdekében.
Miért most zajlik mindez?
A felújítás időzítése nem véletlen: idén indul az M1-es autópálya szélesítése 2×3 sávra, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a csomópont már most megerősített, időtálló állapotban legyen. A cél, hogy a későbbi bővítés idején ne okozzon újabb torlódásokat ez a szakasz.
Forgalomváltozások 2025. június 10-től
Az új szakasz elkészültével az M1–M0 csomópontban új forgalmi rend lépett életbe:
- Az M1 főváros felé vezető oldaláról az M0 keleti szektorára (M5 irányába) csak a külső, már felújított sávon lehet közlekedni.
- Biatorbágynál nem lehet felhajtani az M1-re Budapest irányába.
- Alternatív felhajtási lehetőség a Sasfészek-tó pihenőhelynél, illetve az 1-es főúton át, a körforgalmon keresztül.
- A Tópark felé a kihajtás változatlanul elérhető.
A korlátozások várhatóan 2025. július 21-ig lesznek érvényben, de az időjárás vagy egyéb műszaki körülmények módosíthatják a határidőt.
Sofőrszemmel: mit élnek meg az autósok?
A térség autósai, főként a budakesziek, biatorbágyiak és környékbeliek naponta szembesülnek a megnövekedett átmenőforgalommal. Az elkerülőutak zsúfoltak, és az önkényesen előzgető, majd besorolni próbáló autósok gyakran teljesen blokkolják az M1 belső sávját – tovább súlyosbítva a torlódásokat.
A forgalomfigyelő kamerák szerint ez nem ritka eset, hanem rendszeres jelenség. A megoldás egyelőre csak annyi lehet, hogy türelemmel, szabályosan közlekedünk.
Felmerül a kérdés: mennyibe kerül mindez?
A felújítás költsége nem jelent pluszterhet az államnak. Az MKIF koncessziós cégként a rendelkezésre állási díjából finanszírozza a munkálatokat, amelyet a magyar állammal kötött szerződés alapján fizetnek. A cél, hogy 2025 augusztusáig a teljes átvett hálózat (1237 km) azon részei is azonos műszaki szintre kerüljenek, amelyek évtizedek óta elmaradtak a korszerűsítésben.
Hol lehet naprakész információt találni?
Aki ezen a szakaszon közlekedik, készüljön fel a lassabb haladásra, induljon el korábban, és ne próbálja „kijátszani” a forgalmat. Az MKIF Zrt. azt javasolja, hogy az érintettek kövessék figyelemmel az alábbi felületeket:
- Útinform
- MKIF hivatalos weboldala
- MKIF Facebook-oldala