Ha azt hallod: Lamborghini, biztosan sportautók jutnak az eszedbe… De nem volt ez mindig így! Az RM Sotheby’s aukciója 1956-ba repített bennünket, ennek kapcsán mesélünk egy kicsit a Lamborghini márka mára már kevésbé ismert oldaláról!
Az Automobili Lamborghini alapítója, Ferruccio Lamborghini gyerekkorától rajongott a gépekért, már kölyökként is a régi traktorok bütykölése volt a kedvenc foglalatossága. Ez egyenes út volt a gépészmérnöki karhoz, ahol szinte mindent megtanult az autókról. A második világháborúban Ferruccio az olasz légierő szállítási osztályán szolgált, majd, amikor az olasz hadifogoly lett, a britek a katonaság autóipari osztályára küldték. Ezek után a viszontagságos évek után bizton mondhatjuk, hogy Ferruccio Lamborghini első kézből szerzett ismereteket és tapasztalatokat mindenféle járműről, alaposan kiművelve magát az autószerelés terén. A megtanultakat felhasználva traktorokat építő céget alapított – így született meg 1948-ban a Lamborghini Trattori. Egy régi istállóban kialakított kis műhelye eleinte traktorok javításával foglalkozott, de rövidesen elkezdett traktorokat építeni, kezdetben megmaradt második világháborús katonai járművek darabjait, alkatrészeit felhasználva.
Az első Lamborghini traktor, a Carioca 1948-ban készült el. Mivel Ferruccio gazdálkodó családba született, ezért pontosan ismerte a mezőgazdasági igényeket és ez lett sikere egyik kulcsa: a Lamborghini traktorok megbízhatóságuknak, innovációjuknak és alacsony költségüknek köszönhetően hamar népszerűvé váltak.
Ferruccio traktorbiznisze gyorsan fejlődött, 1949-ben új gyárat épített és megalapította a Lamborghini Trattori SpA-t. Ez persze még nagyon messze állt egy mai autógyár teljesítményétől: kis csapatával napi egy traktort tudtak megépíteni. 1958-ra azonban a Lamborghini Trattori SpA már évi 1500 traktort épített, az 1960-as évekre pedig a Lamborghini Trattori az európai mezőgazdasági piac kiemelkedő szereplőjévé nőtte ki magát és egész Európába szállította járműveit.
…de hogy lett ebből sportkocsi?
Jogos a kérdés, valóban. Mivel Ferruccio nagy autórajongó volt és az anyagi helyzete is megengedte, több Ferrari is parkolt a garázsában. Csakhogy rendkívül elégedetlen volt az autóiba szerelt váltókkal és kuplungokkal, hiányolta a dinamikát a kocsikból. Így aztán felkereste Enzo Ferrarit (a „Comandantét” vagyis parancsnokot, ahogy akkoriban emlegették), a Ferrari alapítóját és részletesen kifejtette neki az autók hibáit, no meg a fejlesztési tanácsait. A sértődékeny Ferrari erre elküldte melegebb éghajlatra és azt mondta, hogy a sofőrben van a hiba, és ha annyira ért hozzá, építsen magának sportautót.
Így született meg 1962-ben az Automobili Lamborghini, és 1964-ben megjelent az első kísérleti modell, a legendás 350 GTV, amelynek 12 hengeres motorteljesítménye a Ferrari erejét jócskán meghaladta. Az igazi nagy durranás azonban az volt, amikor az 1966-ban bemutatott 385 lóerős Miura átlépte a 300 km/h-s sebességhatárt, és ezzel megteremtette a szupersportkocsi kategóriát. Akkoriban Signor Ferrari már valószínűleg bánta, hogy nem volt kedvesebb Ferruccio Lamborghinivel…
Még mindig gyárt traktorokat a Lamborghini?
Igen, a Lamborghini még 75 éves fennállása után is gyárt traktorokat! Bár a traktorgyártó cég és az autóipari részleg már nem ugyanazon cég tulajdonában van, de a márka megtartotta a nevét és logóját.