Nagy áttörést értek el az ausztrál kormány tudományos ügynökségének (CSIRO) kutatói az energiaforrásként szolgáló hidrogén szállításában.
Régóta kísérleteznek a hidrogén szállításával, de az alacsony sűrűsége és gyúlékonysága miatt eddig úgy tűnt, nem tudnak áttörést elérni ezen a területen. A hidrogén üzemanyagként történő hasznosítása már az 1970-es évektől foglalkoztatja az autóipart. A hidrogénüzemű autók azonban a tesztelések során nem mutatkoztak eléggé biztonságosnak és hatékonynak, hogy tömegesen gyártsák azokat.
Nemrégiben azonban ausztrál szakembereknek sikerült egy páratlan membrántechnológia használatával a hidrogént ammóniává, majd azt ismét hidrogénné alakítani, ami azt jelenti, hogy világszerte könnyen szállíthatóvá válik a környezetbarát, hidrogénhajtású gépkocsik üzemanyaga – jelentette be a CSIRO.
„A kulcs az, hogy képesek vagyunk egyik helyről, az előállítás helyéről elszállítani a megújuló energiából előállított üzemanyagot, például Nyugat-Ausztráliából a világ bármely pontjára” – mondta David Harris az ABC televíziós társaságnak.
Ázsiában több ezer autó működik hidrogénnel, de a világstatisztikák szerint a hidrogén üzemű járművek száma alacsony, a tavaly világszerte eladott 80 millió autóból mindössze 200 darab volt hidrogénnel hajtott – éppen az üzemanyaggal kapcsolatos nehézségek miatt. Azonban a CSIRO sikerei miatt 2025-ben már akár egymillió gépkocsi is működhet a technológiával, hiszen jelentősen csökkeni fognak az üzemanyag előállítási költségei.
Nyilvánvalóan nagy az érdeklődés a logisztikai technológia iránt. A Toyota szóvivője, Matthew MacLoed nyilatkozata szerint az áttörés nagy változást hozhat a közlekedésben, hiszen új piacokon nyílik meg az üzemanyagcella-technológia.