• +36 20 933 3446

    Felügyeleti központ

  • +36 1 555 4400

    Ügyfélszolgálat

  • +36 1 920 6060

    Mobil support

  • HU | EN

    Nyelv

Elhunyt II. Erzsébet, az Egyesült Királyság királynője. A világtörténelem második leghosszabb ideig hatalmon lévő uralkodója különleges személyiség volt, izgalmas élettörténettel. Uralkodásának hetven éve alatt a világ teljesen megváltozott körülötte, például a Brit Birodalom Nemzetközösségi állammá vált; felépült, majd több évtized múlva leomlott a berlini fal; először léptek űrhajósok a Holdra; elérkezett az internet kora…Erzsébet népszerűsége végig töretlen maradt és sikerült fenntartania a monarchia intézményét. Életútját pedig végig elkísérte az autózás iránti érdeklődése, és nemcsak a hivatalos eseményeken láthattuk különleges autókban, de sokszor kapták lencsevégre a volán mögött is.

A királynő, aki autószerelőként is helyt állt

A második világháború kitörésekor Erzsébet még „csak” hercegnő volt és csatlakozott a brit haderőhöz. Szállítójárműveket és mentőautókat vezetett és autószerelői képzést kapott. Tudását használta is, nem félt összekoszolni a kezét, szerelt harckocsikat és katonai teherautókat egyaránt.

Az egyetlen személy, aki legálisan vezetett jogosítvány nélkül

Érdekesség, hogy bár 19 éves korában megszerezte a jogosítványát, 1952-es trónra lépését követően azt nem hosszabbíthatta meg, ugyanis Angliában a vezetői engedélyeket az uralkodó nevében adják ki és a törvények értelmében saját magának nem adhat jogosultságot. Azért ne gondoljuk azt, hogy ezekben az évtizedekben nem vezetett autót, Erzsébet volt az egyetlen az Egyesült Királyságban, aki   jogsi nélkül is büntetlenül ülhetett a volán mögé – bár vélhetően nem sokszor igazoltatták az utakon.

Legnagyobb kedvence

A királynő köztudottan imádta az angol terepjáró márkát, a Land Rovert, uralkodása alatt mintegy harminc példányt használt közülük. Nem csak a nyilvánosság előtt mutatkozott bennük szívesen, hanem a birtokain is előszeretettel használta őket. 95 évesen a Royal Windsor Horse Showra is egy hatalmas Land Rover volánja mögött ülve érkezett. A kedvence egy 2002-es Defender 110 TF5 volt.

Nemcsak a Land Rover állt közel a szívéhez, valójában minden angol márkát kedvelt. A királyi luxusautó-flottában Roverek, Vauxhall, Aston Martin és természetesen Rolls-Royce-ok is voltak. Egyébként a hivatalos eseményekre tartogatott királyi autópark valamennyi tagja püspöklila fényezést és a családi címert visel, valamint magas utastérrel rendelkezik, hogy utasaik kényelmesen tudjanak kalapban is utazni. Lehetetlen vállalkozás lenne a flotta minden tagjáról szót ejteni, így csak néhány, jellegzetes példányt mutatunk most be.

Bentley State Limousine

A Bentley ajándéka 2002-ben a királynő az aranyjubileuma alkalmából a képen látható State Limousine. Erzsébet gyakran volt látható ebben, a kimondottan neki készült páncélozott, dupla turbós V8-as Bentley-ben, melynek magas tetővonala a derékszögben nyíló ajtókkal a könnyebb beszállást szolgálta, és nagyméretű ablakfelületei pedig nemcsak a kilátásnak kedveztek, hanem a belátásnak is: így a királynőt is jobban láthatták az alattvalói.

Bár az „Állami Limuzin” már 20 éves, mégis ez maradt a királynő hivatalos autója. A jármű méretei gigantikusak, a tengelytáv 3,911 m, a hossza 6,324 m, a magassága pedig 80 centivel több, mint egy hagyományos Arnage-é, aminek az alapjára épült.

1992-es Daimler DS 420

A királyi család első automobilját, egy kéthengeres, hat lóerős 1900-as évjáratú Daimlert Edward herceg vásárolta egy évvel trónra lépése előtt. A család annyira megkedvelte a márkát, hogy ötven évig szállította nekik az autókat Anglia legrégebbi gyártója.  Nem csoda tehát, hogy a királynő gyűjteményében több Daimler-t is találni. Annyira kedvelte a mára már megszűnt márkát, hogy a „nem hivatalos” királyi autója egy 1992-es DS 420 volt. A 30 éves limuzin előkerült a garázsból például esküvők vagy temetések alkalmával. Harry herceg és Meghan Markle esküvőjén az esküvői menetben három Daimler DS 420 is volt, ezek egyikében utazott Vilmos herceg és lánya, Sarolta hercegnő is.

Rolls-Royce Phantom

A Daimler kizárólagossága 1952-ben tört meg, amikor a Rolls-Royce egyedi modellt készített II. Erzsébet királynő megkoronázására. Ekkor lett a Mulliner karosszériás Phantom IV az első hivatalos királyi limuzin.

Ezután több Rolls-Royce Phantom is megfordult a királyi család garázsában. Az 1955-ös State Landaulet volt talán a legritkább és legkülönlegesebb közülük, hiszen csak 18 példány készült belőle, kifejezetten államfők számára. Ez volt a királynő egyik kedvence, mielőtt 2002-ben visszakerült a gyártóhoz.

Meg kell említenünk az 1978-as VI-ost is, ami az Autógyártók és Kereskedők Társasága ajándéka volt Erzsébet királynő számára uralkodásának 25. évfordulója, vagyis az ezüstjubileum alkalmából.

 

 

  • FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE

    Olvasson autós híreket és érdekességeket a nagyvilágból!

    Regisztrálok

  • ×

    Közlemény

    Az Auto Securit Zrt. cégjegyzékszáma: (Cg.01-10-044381; székhelye: 1039 Budapest, Szentendrei út 407. szám) az általa nyújtott, GPS és GPRS technológián alapuló szolgáltatásai tekintetében alkalmazott Általános Szolgáltatási Feltételeinek (ÁSZF) az I. fejezet 12.1. pontjában foglaltakra figyelemmel az alábbi közleményt teszi közzé.

    Az Auto Securit Zrt. Általános Szolgáltatási Feltételeinek (ÁSZF) III. fejezet 3.1.2. pontja 2023. december hó 01. napi hatállyal módosításra került

    Budapest, 2023. december hó 01.

    Auto Securit Zrt.