A kínai autógyártás újabb mérföldkőhöz érkezett: a BYD prémium almárkája, a Denza hamarosan Európában is bemutatkozik. Az április 8–13. között megrendezett Milánói Design Héten leplezik le a márkát az európai közönség előtt, és mivel a magyarországi képviselet is kiadott egy sajtóközleményt, jó eséllyel nálunk is elérhetőek lesznek a modellek.
Mi az a Denza és miért lehet érdekes Európának?
A márka története 2010-re nyúlik vissza, amikor a BYD és a Mercedes-Benz közösen indította el, egyenlő arányú tulajdonosi részesedéssel. Az együttműködés azonban nem hozta meg a várt sikert, az eladások évente csupán néhány ezer darabban merültek ki. A németek először 10 százalékra csökkentették a részesedésüket, majd 2023-ban teljesen kiszálltak a projektből.
A BYD teljesen átalakította a Denza modellpalettáját, és az eladások jelentősen megnőttek. Az elmúlt két évben közel 130 ezer darabot adtak el a márka járműveiből, ami hatalmas ugrás a korábbi eredményekhez képest. A Denza kizárólag plug-in hibrid (PHEV) és teljesen elektromos (BEV) modelleket kínál, és Európában is ezekkel a hajtásláncokkal lesz elérhető, a márka kínálata viszonylag kevés típust foglal magában.
Denza D9 – Luxus egyterű, de kérdés, hogy eljut-e Európába
A Denza egyik fő modellje a D9, amely a Kínában továbbra is népszerű egyterű (MPV) kategóriában versenyez. A modell nagyjából 17 millió forintnak megfelelő jüanért kapható a kínai piacon, de ha Európában is forgalmazni kezdik, akkor a végső ára várhatóan magasabb lesz.
Az egyterűek piaca Európában jelentősen visszaesett, ezért egyelőre nem tudni, hogy a BYD elhozza-e ezt a modellt a kontinensre. Ha igen, akkor valószínűleg a prémium buszlimuzinok között fog versenyezni.
Denza N7 – A Tesla Model Y kihívója dupla töltéssel
A SUV-kategóriában a Denza két modellel is képviselteti magát. Az N7 a Tesla Model Y egyik közvetlen riválisa lehet, hasonló árkategóriában. A legérdekesebb technológiai újítása az, hogy egyszerre két töltőcsatlakozón keresztül is tölthető. Ez a megoldás jelentősen csökkentheti a töltési időt, ami komoly előny lehet a hosszabb utak során. Az N7 várhatóan a legnagyobb piaci érdeklődést válthatja ki Európában, mivel a Model Y jelenleg az egyik legnépszerűbb prémium elektromos SUV.
Denza N9 – A luxus SUV-k kategóriájában
A Denza N9 egy kifejezetten nagy méretű luxus SUV, amely a BMW X7 és a Mercedes-Benz GLS kategóriájában versenyez. A kínai piacon 18–22 millió forintnak megfelelő jüanért kapható, és a mérete is ennek megfelelően hatalmas. Az autó hossza 5,25 méter, így egyértelműen a prémium kategóriába tartozik. A kérdés az, hogy milyen felszereltséggel és árazással érkezik majd Európába. Ha sikerül versenyképes árat kialakítani a német konkurenciához képest, akkor komoly esélye lehet a vásárlók meggyőzésére.
Denza Z9 – A szedánok és kombik rajongóinak
Nem mindenki szereti az SUV-kat, és a Denza erre is kínál megoldást. A Z9 egy elegáns, négyajtós szedán, amelyből létezik kombi verzió is, Z9 GT néven. A modell mérete is a prémium kategóriába sorolja. A teljes hossza 5,2 méter, a tengelytávja pedig 3,1 méter. A kínai árak alapján körülbelül 17 millió forintnak megfelelő összegért lehet hozzájutni. Ez a modell a hagyományos luxuslimuzinok piacán versenyezhet és olyan konkurensekkel nézhet szembe, mint a Mercedes EQE vagy a BMW i5. A kombi verzió pedig egy ritkaság lehet az elektromos autók piacán, hiszen ebben a kategóriában nagyon kevés hasonló modell érhető el.
Mit várhatunk a Denzától Európában?
A Denza várhatóan a prémium piacon próbál majd érvényesülni, de az árazás kulcskérdés lesz. Ha sikerül alacsonyabb árakat kínálni, mint a német prémium márkák, akkor a Denza komoly vásárlói réteget nyerhet el.