Az autóipar egyik leginkább fókuszban lévő kérdése napjainkban a kínai járművek európai térnyerése. A Motor1 által közölt, a Jato Dynamics által 2024 első két hónapjára vonatkozóan összegyűjtött adatok alapján készített friss ranglistán látható, hogy egyes kínai autómárkák jelentős értékesítési számokat produkálnak a kontinensen.
Amikor a teljes mértékben kínai gyártmányok népszerűségét vizsgáljuk – tehát azokat az autókat, amelyek tervezése, gyártása és tulajdonjoga is teljesen kínai –, az MG áll az élen a ZS modellel. Az eredetileg brit márkaként ismert MG mára átalakult, és a járművei teljesen kínai tulajdonban van, autóikat a SAIC Motor gyáraiban állítják elő. A lista második és harmadik helyén a BYD két modellje, a Dolphin és az MG5 áll, míg az MG Marvel R a negyedik. Ezeket követi az Xpeng G9 és a GWM Ora 3, amelyek szintén a Top10-be kerültek.
Ha megnézzük a listán azokat a modelleket, amelyek Kínában készülnek, de európai vagy amerikai márkákhoz kötődnek, a kép kissé megváltozik. Az eladási listát a Tesla Model 3 vezeti 14 300 darabbal, melyet a Dacia Spring követ 6155 darabbal, melyet Shijanban állítanak elő. A harmadik helyre a Volvo új modellje, az EX30 került 5980 darabbal, amit Szecsuán tartomány csengdui gyárából exportálnak Európába.
A toplistán olyan modellek szerepelnek még, mint a Polestar 2, a BMW iX3, a smart#1 és a Lynk & Co 01, amelyekből 2000-3000 darab fogyott. A lista végén kevésbé ismert modellek, mint a DR 5.0 és az EVO sorozat szerepelnek, melyekből mindössze 1000-1000 darab talált gazdára.
Látható, hogy bár a kínai autók még mindig újdonságnak számítanak az európai piacon, néhány márka és modell már jelentős eladási számokat ér el és fokozatosan növeli piaci részesedését Európában.