A Covid miatt egyáltalán nem volt egyszerű a tavalyi év. Számos következménye van a járványnak, alaposan felforgatta az autók piacát is. Összefoglaltuk a piaci változásokat: váratlan fordulatokat és hihetetlen számokat találtunk.
Új autók
Az új autók értékesítése az autópiacot sújtó chiphiány, a fontos alkatrészek szállítási késedelme, a gyártás drágulása és a forint gyengülésének hatására drasztikusan lecsökkent. Októberben már közel negyedével kevesebb új autót adtak el Magyarországon, mint az előző évben. Az új autók ára pedig tovább emelkedik: a januári prognózisok szerint akár 20%-kos drágulásra is számítani lehet az idei évben ebben a szegmensben.
Luxusautók
Míg az új autók piaca hanyatlóban van, addig Európában a luxusautókat vitték, mint a cukrot. A Lamborghini, a Porsche, a Bentley, a Ferrari és a Rolls-Royce szárnyaltak tavaly. Ezen márkák mindegyike története eddigi legjobb éveként könyvelhette el 2021-et, minden eddigi eladási rekordot megdöntöttek – írja a Motor1. A luxusautó-gyártóknál 10 százalék feletti volt a növekedés, de például a Rolls-Royce ezt messze túlszárnyalta, közel 50 százalékkal több autót adtak el tavaly, mint az előző évben. Hogy mi az oka annak, hogy míg a többi kategóriában csökken az új autók értékesítése, addig a luxuskocsik piaca több mint töretlen? Az egyik nyomós ok az, hogy a világgazdaságot sújtó nehézségek ellenére a milliárdosok vagyona jelentősen növekedett 2021-ben. A másik ok a Rolls-Royce vezérigazgatója szerint az, hogy „a Coviddal sokan megértették, hogy az élet rövid”- vagyis nincs mire várni, jobb azonnal megvenni álmaid tárgyát, vagyis jelen esetben autóját.
Használtautók
Nem lehet nem észrevenni, hogy a használt autók ára az egekben van. Az új autók értékesítésének lassulása begyűrűzött a használtautó-piacra, az újautó hiányra Magyarországon a másodkézből származó gépkocsik jelentik a megoldást. Ennek köszönhető, hogy soha nem látott mennyiségű, közel 820 000 (forrás: Datahouse) használt autó cserélt gazdát 2021-ben hazánkban. A növekvő érdeklődés emelkedő árakkal jár, 2 év alatt 2 millió forinttal drágultak a használt autók. Az ország legnépszerűbb autós hirdetési oldala, a Használtautó.hu adatai 43%-os emelkedést mutatnak az árakban: a 2020-as, 2,789 millió forintos átlagos hirdetési ár 2021-re éves szinten 3,989 millió forintra nőtt. Még drámaibb a helyzet, ha negyedéves bontásokat nézünk, ugyanis míg 2020 első negyedévében 2,551 millió forint volt a hirdetési átlagár, a tavalyi utolsó negyedévben már több mint 2 millió forinttal magasabb, 4,682 millió, ami 83,5%-os drágulást jelent. Ez nagyjából azt jelenti, hogy többet ér most egy 7 éves modell, mint amennyibe 4 évesen került.
Az elemzők és az iparági szereplők egybehangzó véleménye szerint az idei évet még a kínálati hiány fogja meghatározni. Arra is számítani kell, hogy az új autók piacán további áremelkedéseket fog hozni az EU jogalkotói által sarkalt villanyautó-láz. Ez egyben azt is jelenti, hogy a használt autók drágulása várhatóan tovább folytatódik.