Ha pár dologra figyelsz, biztonságosan vészeli át az autód a téli hideget!
Igazán nem panaszkodhatunk, idén télen sokáig tartott az enyhe idő, csak pár hete köszöntöttek be a hidegebb napok. Most viszont, ha eddig nem tetted, ideje felkészítened autódat a mínuszokra. Sem a hideg, sem a hó, sem a latyak nem tesznek jót a kocsiknak, teljesen mindegy, hogy egy 2-3 éves autóról beszélünk, vagy egy 8-10 évesről. Épp ezért a tél előtti felkészítés kiemelten fontos! Mutatunk pár mesterfogást ahhoz, hogy műszaki hiba és baleset nélkül vészeld át az időszakot.
1. Ellenőrizd a hűtőfolyadékot és az ablakmosót!
Nem csak a nyári melegben van szüksége az autónak a hűtésre, ráadásul elsősorban télen fog kiderülni, ha gond van a hűtőfolyadékkal. Ha nem elég alacsony a hűtőközeg dermedéspontja, akkor az erős mínuszokban a megfagyó folyadék szétrepesztheti a hűtőt, kilökheti a motorból a fagydugót. Az is komoly bajt okozhat, ha a rendszerben jégkása, kisebb fagyrög alakul ki, mert ilyenkor a hiányos keringés miatt a mínuszok ellenére is túlhevülhet a motor. Épp ezért ajánlott a hűtőfolyadék fagyáspontjának mérése refraktométerrel. Nem csak akkor kell cserélni a folyadékot, ha alacsony a fagyállósága, hanem akkor is, ha a hűtőfolyadék régi, mert az idővel savassá váló folyadék korrodálhatja a hűtőrendszert. Nem drága a csere, érdemes pár évente elvégeztetni.
Bajt okozhat az is, ha nem cseréled a fagy beállta előtt az ablakmosó folyadékot, mert az összefagyva a tartályát, a mosó szivattyúját és a spricniket is szétrepesztheti. Nem megoldás, hogy csak beletöltöd a tartályba a téli folyadékot! Először spricceld ki a nyári, nem fagyálló szélvédőmosót, majd miután feltöltötted a télivel, azt nyomd át a rendszeren. Ne ezen spórolj, hiába ritka nálunk a -25 fok, érdemes a legerősebb koncentrátumot választani, mert a csak enyhébb hőmérsékletre használatos szer a menetszéllel is hűtött szélvédőre spriccelve hamar jéggé válhat.
2. Karácsonyi fények
Ne csak a házad díszkivilágításával törődj, figyelj arra is, hogy a téli ramaty fényviszonyok mellett is jól látható maradjon az autód. A hő, az UV sugárzás és az oxidáció következtében idővel a járművek műanyag fényszóró burái bemattulnak, elveszítik átlátszóságukat. Ez akár 70-80 százalékkal is csökkentheti a láthatóságot.
3. Az ablaktörlő
Kétévente érdemes a lapátokat cserélni, de akár gyakrabban is szükség lehet erre, hiszen ha csíkoz, nyikorog, maszatol, akkor a téli erős igénybevétel mellett nagy bajt okozhat. Erősebb hideg esetén érdemes a lapátokat hosszabb parkolás előtt, de főként este felhajtani, hogy ne fagyjanak az ablakra. Ha ez mégis megtörténne, akkor az odafagyott törlőt ne kapcsold be, mert a mozdíthatatlan lapátok akár a motort is leégethetik, de a gumilapátok biztosan károsodnak.
4. Védd a szélvédőt
Bőséges a választék. Megelőzheted a fagyást szélvédőtakaróval, de ha már lefagyott, akkor ezerféle jégkaparó közül válogathatsz. Van kesztyűs, kefével kombinált, elektromos, háromszög alakú, teleszkópos – a legjobb, ha műanyag élűt választasz, mert a fém élűek összekarcolhatják a szélvédőt.
Fontos az is, hogy ha kavicsfelverődésed van, ne várj tavaszig a javításával! A pici repedésekbe befolyó, majd megfagyó folyadék szét is repesztheti a szélvédődet.
5. Fránya pára
Tudtad, hogy a koszos üveg hamarabb párásodik? Épp ezért a szélvédőt belülről is takarítsd le! A klíma persze idővel megoldja a gondot, de amíg bemelegszik, kellemetlen perceket okozhat a párától átláthatatlan üveg. Ha menet közben is párásodik az ablak, akkor ellenőrizd, hogy nem hagytad-e bekapcsolva a belsőlevegő-keringetést. Állítólag jó szolgálatot tehet, ha valamilyen nagy nedvszívó képességű, szilikagél-bázisú kristályos anyagot (pl. macska almot) teszel vászonzsákban a szélvédő alá – segít a páramentesítésben.
6. Abroncsok és fék
Nem kell ragoznunk ezek fontosságát. Télen kiemelten fontos, hogy rendben legyenek a fékek. Ellenőrizd vagy ellenőriztesd a fékbetétek, a féktárcsa, a fékdob állapotát (kopottságát), és azt is, hogy megfelelő-e a fékfolyadék szintje.
A gumiabroncsok állapota szintén kardinális kérdés: a téli gumikon a kötelező minimális bordamélység 4 milliméter, ha ennél kopottabb a gumi, akkor nincs mese, cserélni kell őket. A guminyomást a téli időszakban érdemes kéthetente ellenőrizni és a megfelelő értékre beállítani. Ne dőlj be annak a tévhitnek, hogy télen a nagyobb tapadás érdekében a gyári értéknél alacsonyabb guminyomással kell közlekedni! Ettől nemcsak a az autó úttartása lesz rosszabb, hanem a fogyasztást is növeli. A gyári érték biztosítja a megfelelő tapadást az utakon és az előírt guminyomással a kátyúk ellen is jobban védve vagy.
7. Motormelegítés indulás előtt
Válaszd az arany középutat: nagy hidegben nem jó azonnal elindulni az autóval, de az 5-10 perces állva történő melegítés is túlzás. Egy kevés járatás nem árt (addig pont lekaparod a jeget), főként a turbós és az automataváltós kocsiknak, mert így mindenhova elér az olaj indulás előtt. Célszerű csak pár perc elteltével bekapcsolni a fűtést, mert így a motor könnyebben bemelegszik, ezáltal az az utastérbe is hamarabb érkezik meg a meleg.
A hosszabb alapjárati járatás többet árt, mint használ, mert egyrészt nem melegíti elég hatékonyan a motort, másrészt a befecskendezett üzemanyag lecsapódik a hengerfalon és lemossa a kenést adó olajat. Ráadásul ez a módszer rendkívül környezetszennyező!
8. Rozsdásodás
Télen a latyak miatt sokkal gyorsabban koszosodnak az autók, így vannak, akik az autómosást hanyagabbul kezelik, mint nyáron, hiszen egy napon belül úgyis újra koszos lesz a jármű. Ugyanakkor ebben az időszakban a mosás nem csak az esztétikát szolgálja, hanem fontos eleme a rozsda elleni védekezésnek is. Az utakról felcsapódó sós lé kikezdi a futómű fém- és gumielemeit, a karosszéria alsó részét és a lemezeket. A rendszeres tisztítás forró viaszos kezelés sokat tesz a karosszéria épségéért.
Ápolni kell a gumitömítéseket is, hiszen a rugalmassága az évek alatt fokozatosan csökken. Nem időigényes munka, szánj rá évente egyszer 10 percet és szilikonos ápolóanyaggal bekent ronggyal töröld át a gumikédereket.
9. Mi lesz az akkuval?
Télen különösen nehéz feladat hárul az akkumulátorokra, a hideg motorok beindítása nehezebb, ráadásul a hőmérséklet csökkenésével az akkumulátorok teljesítménye exponenciálisan csökken. Érdemes az aksit ellenőrizni, megtisztítani a korróziótól, kontaktspray-vel befújni, vagy zsírral/glicerinnel megkenni a sarukat. Amennyiben három évnél régebbi, akkor méresd meg a teljesítményét szakszervizben, hiszen nagyon nagy hidegben ugyanis 50 százalékkal is csökkenhet a teljesítménye.
10. Gumiszőnyeg
Talán nem gondolnád, de ennek az egyszerű tételnek is van az autó számára fontos funkciója. A gumiszőnyeg nem csak az autó kárpitját védi, hiszen, ha a kárpit elázik, akár az alattuk lévő lemezek is dunsztolódhatnak, belülről korrodálhatnak, ráadásul az állandó pára az elektronikáknak sem tesz jót.