A gyártók évek óta próbálkoznak levegő nélküli gumik piacra dobásával. A Michelin és a General Motors közös fejlesztése úgy tűnik áttörést hoz ezen a fronton, megkezdik a végső utcai teszteket. Állítólag pár éven belül már teljesen megszokott lehet ez a technológia a személyautókon.
A pneumatikus gumiabroncsot 1845-ben találta fel Robert William Thomson és azóta sem sikerült jobb megoldást találni. Hogy mi a baj a levegővel töltött gumikkal? A defekt lehetősége biztonsági kockázatot jelent, amit nem lenne rossz kiiktatni. Szükségtelenné válna az is, hogy holtsúlyként pótkereket cipeljünk magunkkal, és a levegőnyomás beállításával sem kellene bajlódnunk. Ráadásul, mivel évente mintegy 200 millió (!) gumiabroncsot dobunk ki, ez jelentősen csökkentené a környezetterhelést is.
Az elmúlt években a sűrített levegő rugalmas műanyag struktúrára való lecserélésén dolgoztak. A MichelinTweel néven gyárt is ilyen kereket, rugalmas és strapabíró, de túl nagy a deformációja úthibákon áthajtva. Erre pedig egy normál autó kerékjáratában nincs hely, ezért egyelőre munkagépekhez használják.
A személyautókra új konstrukciót találtak ki: az UPTIS fantázianevű kerékben az eddig sok helyen látott, műanyaglemezekből álló rács helyett V alakú gumilamellák váltják ki a levegő rázkódáscsökkentő, rugózó hatását. A General Motors jelenleg néhány Chevrolet Bolt elektromos autón teszteli az UPTIS-t és egyelőre működőképesnek tűnik a koncepció. Ha minden jól megy, 2024-re szériagyártásra kerülhetnek az UPTIS rendszerű kerekek.