Sokféle információt lehetett hallani, olvasni mostanában a sebességtúllépés büntetésével kapcsolatban. A hírrel kapcsolatban több félreértés is felmerült, amelyeket érdemes tisztázni: pontokba szedtük mi igaz, és mi az, ami nem.
1. 1 km/h-s sebességtúllépésért is bírságolhatnak
Igen, ez sajnos igaz, május 1-jétől megszűnt a tolerancia a gyorshajtók ellenőrzésénél. Vagyis már a legkisebb sebességtúllépésért is bírságot kaphatnak a megengedett sebességet túllépő sofőrök. Régebben a traffipaxoknál feltételeztek bizonyos hibahatárt és ezt figyelembe véve foglalkoztak a gyorshajtással. Május 1-től azonban a mérőeszköz által adott érték további korrekció nélkül veendő figyelembe.
2. Mindegy, hogy megállítják-e a gyorshajtót vagy sem
Elterjedt az a téves értelmezés, miszerint kismértékű gyorshajtásért csak akkor büntetnek, ha a helyszínen megállítják az autóst. Óberling József ezredes, rendőrségi főtanácsos, az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője a Kreszváltozás oldalnak adott interjúban tisztázta, hogy ez nem így nem igaz: a kismértékű sebességtúllépéseket úgynevezett szabálysértési eljárásban vizsgálják, mindegy, hogy megállítják-e az autóst.
Mindaddig szabálysértés a gyorshajtás, ameddig a sebességtúllépés nem éri el a közigazgatási bírság jogszabályban meghatározott alsó értékét, ami sebességhatártól is függ, de jellemzően 15-20 km/h-s gyorshajtásnál kezdődik a megengedett tempó felett. Óberling József két példát is hozott a könnyebb érthetőség kedvéért: ha valakit 52 km/óra sebességgel mérnek be lakott területen 50 km/óra megengedett legnagyobb sebességhatár mellett május 1. előtt, akkor az 52 km/óra mért értékből levontak 3 km/órát, így a kapott 49 km/óra sebesség alapján nem követett el szabálysértést a járművezető, így nem is intézkedtek, most már azonban a mért sebességből nem vonnak le semmit, ezért a járművezetővel szemben szabálysértés miatt intézkednek.
Ha autópályán 130 km/órás megengedett sebességnél 151 km/órával futó autóról szól, az ő esetében a rendőrség május 1. előtt levont 3 százalékot a mért értékből, az így megállapított sebesség 146,5 km/óra lett, és ez a túllépés, ha nem történt megállítás, korábban nem volt büntethető. Most azonban a 151 km/óra sebességet nem csökkentik 3 százalékkal, így ez a gyorshajtás már megállítás nélkül is, az objektív felelősség alapján bírságolandó 30 ezer forinttal. Persze 131 km/óránál is jöhet a bírság, csak az nem közigazgatási bírság keretében, hanem szabálysértési eljárás keretében.
3. Sokan azt reklamálják, hogy a régebbi autótípusok sebességmérője nem pontos. Jelenthet-e ez mentességet?
Határozottan nem. Bár típusonként, autónként eltérő a mérők pontossága, de Óberling József ezredes hangsúlyozta, hogy a gyártók gyakorlata szerint az óra vagy pontos, vagy felfelé tér el. A műszaki hiba persze más kérdés, de ez a kocsi használójának a felelőssége, vagyis, ha valakinek rossz a sebességmérője akkor a Rendőrségtől nem várható el ennek a tolerálása, hiszen műszakilag nem megfelelő állapotú járművel a szabályok szerint nem lehet részt venni a közúti közlekedésben.