Az Európai Unió jó pár kötelező biztonsági extrát ír elő 2022-től az új gépjárműbe, így azok nem csak biztonságosabbak lehetnek, de még jobban figyelik majd vezetőjüket, adatokat gyűjtenek és valószínűleg tovább fognak drágulni. Mutatjuk a biztonsági felszereléseket, melyeket kötelező jelleggel be kell szerelni minden új autóba.
Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer
A sávtartó berendezés figyelmeztet, amikor a sofőr átlépi a felfestett útburkolati jelet és képes az autók sávban tartására is. 65 és 130 km/órás sebességig a sávelhagyásra figyelmeztető rendszernek, míg 70 és 130 km/órás sebesség között az aktív sávtartó berendezésnek kell működnie és legalább 30 centiméterrel a felfestett jelen áthaladáskor hallható, vagy érezhető jelzést adni, illetve visszakormányozni az autót a felfestések közé. A rendszer persze felülbírálható, (ez fontos, hiszen pl. néha az útfelbontások nyomát is útburkolati jelként azonosíthatja), vagyis ha rossz irányba vezényli az autót az automatika, akkor a sofőr könnyedén átveheti az irányítást.
Feketedoboz
Ez az a felszereltség, amely széles körben a legnagyobb aggodalmat váltotta ki, ezért először is szögezzük le, hogy az utastérben zajló beszélgetéseket nem rögzíti. Egyébként az eseményadat-rögzítő egység, sok, az utóbbi években megjelent autóban már megtalálható. Hasznos lehet baleset esetén, hiszen sok hasznos adat nyerhető ki belőle, például az autó sebessége, a biztonsági, vezetőtámogató rendszerek állapota, a fékpedál és a kormány állása, a biztonsági övek állapota.
Automatikus sebességkorlátozó
Az intelligens sebességasszisztens adott sebességértéken tartja az autót, lassít illetve gyorsít a forgalom függvényében. Az autó sebességét táblák, térképadatok és a GPS információi alapján határozza meg. Figyelmeztet, ha átléped a sebességhatárt és ilyenkor csak erőteljes gázadásra engedi továbbgyorsítani az autót.
Vészfékasszisztens
A balesetek 90 százaléka emberi mulasztás miatt történik, ezért merült fel az ötlet, hogy az autók legyenek képesek maguktól is fékezni. Nos, az új autóknak az idei évtől ezt is tudnia kell, szembejövő autó, kerékpár vagy gyalogos esetén is.
A sofőrt figyelő kamerarendszer
A balesetek csökkenését várják a vezetőt figyelő berendezéstől – hiszen a közúti balesetek 15-20 százalékát a fáradtságra lehet visszavezetni. A rendszer fő funkciója, hogy felismerje, ha fárad a sofőr, vagy elkalandozik a figyelme, de közben nem tárolhat olyan adatot, ami alapján azonosítható a vezető. Ha szükséges, a rendszer figyelmezteti a sofőrt, hogy ideje pihenőt tartania.
Beépített alkoholszonda
Ez még a jövő zenéje, de a tervek szerint hamarosan ez is előírás lesz. A beépített szonda lényege, hogy a rendszer nem indítja el addig az autót, míg a vezető nem produkál negatív alkoholtesztet. Minden negyedik halálos közlekedési baleset ittas vezetésre vezethető vissza, így nem vitatható a szonda létjogosultsága, ugyanakkor már biztosan sokan ötletelnek azon, hogyan lehet majd kijátszani.