A Levegő Munkacsoport Budapest főpolgármesterének írt levele azt szorgalmazza, hogy a tervezettnél jóval korábban, jövőre kezdjék el a légszennyező, az Euro 5-ösnél alacsonyabb környezetvédelmi besorolású dízeles járművek kitiltását Budapestről.
Korábban a Greenpeace Magyarország is benyújtott egy, 45 ezer aláírással ellátott petíciót, amely az emberek egészségét súlyosan károsító dízelautók kitiltását követeli. A légszennyezettség valóban probléma, ráadásul Magyarország az Európai Unió szennyezettebb levegőjű országai közé tartozik. A dízelekre vonatkozó kezdeményezés nem egyedi, már csaknem 300 európai városban hoztak létre úgynevezett alacsony kibocsátási övezeteket, ahol csak meghatározott környezetvédelmi követelményeket teljesítő járművekkel lehet közlekedni. Azt is fontos megemlíteni, hogy egy reprezentatív közvélemény-kutatás szerint az európai lakosság nagy többsége, valamint a magyarok 76 százaléka egyetért egy ilyen intézkedéssel.
A Levegő Munkacsoport javaslata szerint jövő év közepétől kezdve, több ütemben, néhány év alatt kellene bevezetni ezt a korlátozást. Javaslatuk szerint:
- először a védett övezetekben
- majd a Nagykörút és a Budai körút által határolt területen
- 2024-től pedig a fővárosban már csak Euro 4-esnél, 2026-tól pedig csak Euro 5-ösnél jobb besorolású dízelautókkal lehetne közlekedni.
Mindez a gyakorlatban azt jelentené, hogy 2024-től a 15 évesnél idősebb, 2026-tól pedig már a 11 évnél idősebb dízel üzemű járművek sem közlekedhetnének Budapesten. A helyi lakosoknak átmeneti mentességet adna a javaslat, de csak a 2022. júliusig regisztrált autóikra.
Karácsony Gergely főpolgármester nyilatkozatában azt mondta, hogy még idén dönt a céldátumról a fővárosi közgyűlés, de véleménye szerint a szennyező járművek korlátozása reálisan 2030 tájékán jöhet szóba.