• +36 20 933 3446

    Felügyeleti központ

  • +36 1 555 4400

    Ügyfélszolgálat

  • +36 1 920 6060

    Mobil support

  • HU | EN

    Nyelv

Több kínai autógyár vírusok elleni védelemmel ellátott modelleket fejleszt, élen jár köztük az ikonikus londoni taxikat gyártó Geely.

A cél az, hogy az autók ugyanolyan szintű személyes védelmet nyújtsanak, mint az arcmaszk -írja a BBC. Az „Egészséges autó projekt” célja az apró részecskék, szennyeződések autóba való bejutásának megakadályozása, megvédve a járművezetőket és az utasokat a káros anyagoktól.

„Az emberek sok időt töltenek az autójukban, szinte második otthonuk. Olyan kiegészítőket, autókat kell készítenünk, melyek kielégítik a biztonságos autózás iránti fogyasztói igényeket.”- mondta Geely szóvivője. Ezért a legfontosabb hosszú távú fejlesztési célok közé került a járművezetők és az utasok egészségének védelmét szolgáló funkciók fejlesztése.

A SAIC – amely az ikonikus brit autómárka, az MG gyártója- kiegészítő extraként kínál egy megoldást, amely ultraibolya fény segítségével sterilizálja az az autóban keringetett levegőt, hogy megakadályozza a levegőben keringő, az utasokra és a vezetőre potenciálisan veszélyes részecskék bejutását az utastérbe.

Ennek jegyében a Geely az autó műszerfalát és az utastér számos elemét – például a fogantyúkat – antimikrobiális felülettel vonja be, ami képes elpusztítani a vírusokat és a baktériumokat is. Emellett érintésmentes módot használ az új autók átadásakor, hogy csökkentsék a közvetlen interakciót: drónok szállítják ki új az autók kulcsait, és leteszik azt új tulajdonosuk ajtajában vagy erkélyén.

Egy rivális autógyártó, a Guangzhou Automobile (GAC) pedig új, háromszintű légszűrőrendszert kínál számos új modelljében.

A Nippon festékgyártó cég antivirális bevonatot fejlesztett ki az autókhoz annak érdekében, hogy megvédje az embereket a felületi fertőzésektől – bár nem nevezi kifejezetten a koronavírustól. A japán cég szerint az új vírusvédő festéket kórházakban való felhasználásra tervezték, és négy kórháznak adományoztak belőle Wuhanban, a vírus kitörésének epicentrumában.

Hol van a gondoskodás és profit határa?

Shaun Rein, a Kínai Piackutató Csoport ügyvezetőigazgatója szerint: „A gyártók megpróbálják kihasználni a fogyasztók félelmét a Covid-19-től, hogy ennek hatására több terméket és szolgáltatást adjanak el, magasabb profitot realizálva.”

„Az autógyártók most, a vírusok elleni küzdelemben megpróbálják autóikat biztonságosabbnak feltűntetni. Nem vagyok orvos vagy tudós, de arra figyelmeztetném a fogyasztókat, hogy legyenek óvatosak az olyan állításokkal szemben, melyek azt állítják, hogy termékeik csökkentik a vírusterjedést, különösen a Covid-19-ét”. – mondta Rein úr.

Shaun Rein-nek biztosan igaza van, annál is inkább, mert a járvány miatt Kínában a gépjármű-eladások több mint 80% -kal csökkentek (ami az elmúlt 20 év legnagyobb visszaesése), így nyilván próbálnak a gyárak minden lehetséges módon profitot realizálni.

Milyen hosszútávú átalakulásokat hoz a járvány az autók utasterére vonatkozóan?

Az újfajta biztonsági igények hatással lesznek az autók utasterének tervezésére is. Annál is inkább, mert a tervezők azon kevés autóipari dolgozók közé tartoznak, akik a járvány alatt is zavartalanul végezhetik a dolgukat.

A biztonság mindig is fontos volt a tervezés során, ugyanakkor eddig szinte csak az ütközésektől való védelemre gondoltunk ezt hallva (kivéve Mexikót, Oroszországot és néhány dél-amerikai országot, ahol a fegyverek elleni védelem is kiemelt figyelmet kapott).

Az áramoltatott levegő szűrése iránti igény sem újkeletű, a Mercedes már 1989-ben alkalmazott pollenszűrőt az SL roadster tervezésekor.  2015-ben a Tesla piacra dobta – a Kínában nagyon népszerű – szennyezésgátló szűrőrendszerekkel felszerelt autóit. A „Bioweapon Defense Mode” célja az volt, hogy az utasoknak ne kelljen aggódniuk autójukban ülve a városok légszennyeződése miatt.

A légszűrésen túl a másik lényeges kérdés az izoláció. A tervezők előtt álló feladat annak a megtervezése, hogy megoldható legyen az autóban az egymástól való teljes elszeparálás. A Rolls-Royce-nál már dolgoznak a megoldáson és nyilván más gyártók tervezői is keresik a megoldást erre a problémára.

  • FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE

    Olvasson autós híreket és érdekességeket a nagyvilágból!

    Regisztrálok

  • ×

    Közlemény

    Az Auto Securit Zrt. cégjegyzékszáma: (Cg.01-10-044381; székhelye: 1039 Budapest, Szentendrei út 407. szám) az általa nyújtott, GPS és GPRS technológián alapuló szolgáltatásai tekintetében alkalmazott Általános Szolgáltatási Feltételeinek (ÁSZF) az I. fejezet 12.1. pontjában foglaltakra figyelemmel az alábbi közleményt teszi közzé.

    Az Auto Securit Zrt. Általános Szolgáltatási Feltételeinek (ÁSZF) III. fejezet 3.1.2. pontja 2023. december hó 01. napi hatállyal módosításra került

    Budapest, 2023. december hó 01.

    Auto Securit Zrt.