Több kínai autógyár vírusok elleni védelemmel ellátott modelleket fejleszt, élen jár köztük az ikonikus londoni taxikat gyártó Geely.
A cél az, hogy az autók ugyanolyan szintű személyes védelmet nyújtsanak, mint az arcmaszk -írja a BBC. Az „Egészséges autó projekt” célja az apró részecskék, szennyeződések autóba való bejutásának megakadályozása, megvédve a járművezetőket és az utasokat a káros anyagoktól.
„Az emberek sok időt töltenek az autójukban, szinte második otthonuk. Olyan kiegészítőket, autókat kell készítenünk, melyek kielégítik a biztonságos autózás iránti fogyasztói igényeket.”- mondta Geely szóvivője. Ezért a legfontosabb hosszú távú fejlesztési célok közé került a járművezetők és az utasok egészségének védelmét szolgáló funkciók fejlesztése.
A SAIC – amely az ikonikus brit autómárka, az MG gyártója- kiegészítő extraként kínál egy megoldást, amely ultraibolya fény segítségével sterilizálja az az autóban keringetett levegőt, hogy megakadályozza a levegőben keringő, az utasokra és a vezetőre potenciálisan veszélyes részecskék bejutását az utastérbe.
Ennek jegyében a Geely az autó műszerfalát és az utastér számos elemét – például a fogantyúkat – antimikrobiális felülettel vonja be, ami képes elpusztítani a vírusokat és a baktériumokat is. Emellett érintésmentes módot használ az új autók átadásakor, hogy csökkentsék a közvetlen interakciót: drónok szállítják ki új az autók kulcsait, és leteszik azt új tulajdonosuk ajtajában vagy erkélyén.
Egy rivális autógyártó, a Guangzhou Automobile (GAC) pedig új, háromszintű légszűrőrendszert kínál számos új modelljében.
A Nippon festékgyártó cég antivirális bevonatot fejlesztett ki az autókhoz annak érdekében, hogy megvédje az embereket a felületi fertőzésektől – bár nem nevezi kifejezetten a koronavírustól. A japán cég szerint az új vírusvédő festéket kórházakban való felhasználásra tervezték, és négy kórháznak adományoztak belőle Wuhanban, a vírus kitörésének epicentrumában.
Hol van a gondoskodás és profit határa?
Shaun Rein, a Kínai Piackutató Csoport ügyvezetőigazgatója szerint: „A gyártók megpróbálják kihasználni a fogyasztók félelmét a Covid-19-től, hogy ennek hatására több terméket és szolgáltatást adjanak el, magasabb profitot realizálva.”
„Az autógyártók most, a vírusok elleni küzdelemben megpróbálják autóikat biztonságosabbnak feltűntetni. Nem vagyok orvos vagy tudós, de arra figyelmeztetném a fogyasztókat, hogy legyenek óvatosak az olyan állításokkal szemben, melyek azt állítják, hogy termékeik csökkentik a vírusterjedést, különösen a Covid-19-ét”. – mondta Rein úr.
Shaun Rein-nek biztosan igaza van, annál is inkább, mert a járvány miatt Kínában a gépjármű-eladások több mint 80% -kal csökkentek (ami az elmúlt 20 év legnagyobb visszaesése), így nyilván próbálnak a gyárak minden lehetséges módon profitot realizálni.
Milyen hosszútávú átalakulásokat hoz a járvány az autók utasterére vonatkozóan?
Az újfajta biztonsági igények hatással lesznek az autók utasterének tervezésére is. Annál is inkább, mert a tervezők azon kevés autóipari dolgozók közé tartoznak, akik a járvány alatt is zavartalanul végezhetik a dolgukat.
A biztonság mindig is fontos volt a tervezés során, ugyanakkor eddig szinte csak az ütközésektől való védelemre gondoltunk ezt hallva (kivéve Mexikót, Oroszországot és néhány dél-amerikai országot, ahol a fegyverek elleni védelem is kiemelt figyelmet kapott).
Az áramoltatott levegő szűrése iránti igény sem újkeletű, a Mercedes már 1989-ben alkalmazott pollenszűrőt az SL roadster tervezésekor. 2015-ben a Tesla piacra dobta – a Kínában nagyon népszerű – szennyezésgátló szűrőrendszerekkel felszerelt autóit. A „Bioweapon Defense Mode” célja az volt, hogy az utasoknak ne kelljen aggódniuk autójukban ülve a városok légszennyeződése miatt.
A légszűrésen túl a másik lényeges kérdés az izoláció. A tervezők előtt álló feladat annak a megtervezése, hogy megoldható legyen az autóban az egymástól való teljes elszeparálás. A Rolls-Royce-nál már dolgoznak a megoldáson és nyilván más gyártók tervezői is keresik a megoldást erre a problémára.