Végigvesszük az autóvédelmi módszereket a bűnözőknek szánt olcsó ajándéktól a járműtulajdonosokat kényeztető high-tech megoldásokig. Aki szeretne 480 forintnál is olcsóbban tankolni, az most olvasson!
Lencsés Csaba írása a Vezess.hu-ról
“Az egyik Prius-tulajdonos ügyfél arra kért, védjem meg a katalizátort a kocsijában. Neki csak olyan riasztó kell, ami nem engedi, hogy kilopják a kocsija aljából” – idézi fel Homoki Zoltán járműelektronikai szakember az egyik speciális kérést a közelmúltból.
Sajnos már százasával is lopják a katalizátorokat nálunk a B kategóriás zsiványok, ám lehetséges, hogy ennél is súlyosabb probléma előtt állunk: az egyre nehézkesebb alkatrészellátás, és az ebből következően egyre aggasztóbb autóhiány miatt egyesek szerint újra aktiválják magukat az autótolvajok Magyarországon. Ha igazuk lesz, vége a vadászok által megteremtett jó világnak, de aggódni csupán annak kell, aki nem védi meg az autóját a bűnözőktől.
Mutatunk árkategóriánként néhány módszert a rossz megközelítéstől a valóban hasznos módszerekig.
Kormányzárak, váltózárak – Árak: nagyjából 2-30 ezer forintig
Mivel nálunk elkeserítő 15 év a személyautó-állomány átlagéletkora, és egy-egy vénséges Suzuki vagy Opel értéke (e kettő márka járműveiből fut a legtöbb) nagyjából az 1-1,5 millió forintos kategória, muszáj megemlíteni a hétvégi bevásárlás során akár a városszéli hipermarket polcairól is leemelhető ilyen-olyan kormányzárakat.
“Nagy segítség a tolvajoknak az autón kívülről jól látható mechanikus védelem, hiszen rá tudnak készülni akár célszerszámmal. Ezek hatástalanítása nem jelent problémát nekik, 1-2 perc az egész, és az sem számít, ha össze-vissza karistolják közben a kormányt, vagy éppen a zárat. Attól még el tudnak menni az így megszerzett kocsival” – mondja ezekről Lengyel Gábor, az Auto Securit Zrt. operatív igazgatója.
Az üvegek gravírozása a tuti módszer?
Tulajdonképpen nem is járművédelmi rendszer, sokan – főleg régebben – mégis erre esküdtek. Csak be kell vésetni a rendszámot a jármű összes üvegébe, és máris továbbáll a tolvaj, hiszen nem tudja másnak, máshol, más azonosítóval értékesíteni a kocsit. Sajnos ott dől meg ez az érvelés, hogy ezt a pár ezresért elvégeztethető, azaz olcsó módszert a kispénzű tulajdonosok használják a jellemzően idős, nem túl értékes autóikon. Márpedig pont ezek azok a járművek, amelyeket nem egyben adnák tovább akár más országba a bűnözők más papírokkal, ezeket inkább szétbontásra veszik, a lemezek alatti alkatrészek feketepiaci értékesítése céljából. Az ellopott idős autók sokszor már karcos üvegeit egyszerűen összetörik.
Nem sokkal tart tovább kormányzáraknál a különféle váltózárak tönkre vágása sem, ezeknek esetleg annyi haszna lehet, hogy a leginkább zöldfülű és még gyakorlatlan tolvajok miután meglátják, esetleg továbbsétálnak, és másik – hasonló típusú – járműbe pattannak be. Mivel tényleg másodpercekig tart hatástalanítani az ilyen szerkezeteket, csalódás lehet a beléjük vetett bizalom vége.
Sajnos az ORFK szerint a legolcsóbb autókat is lopják, muszáj a kispénzű tulajdonosoknak is költeni valamennyit a család autójának védelmére.
“Inkább arra kell törekedni a kis értékű járművek védelménél is, hogy meglepje a tolvajt a védelem, hogy ne tudjon róla. Kellemetlen újdonság legyen neki az autóba ülve, ne ismerje, ne legyen róla infója még arról sem, hogy védve van az autó” – mondja Lengyel.
Rejtett kapcsolók – Árak: jellemzően 30-50 ezer forint
Számos különféle létezik az olcsóbb, még viszonylag kevés gyári elektronikával rendelkező tömegautók védelmére minimálisan ajánlható módszerból. A lényege, hogy a megszakított gyújtási folyamatot indulás előtt a jármű tulajdonosa valamilyen egyszerű módszerrel “élővé teszi”.
“Én ezt úgy fejlesztettem tovább sok éve, hogy az autó tulajdonosának elégséges a beltér – mondjuk a műszerfal burkolatának – egy meghatározott pontját megérinteni az ujjával, és máris gyújtást adhat. Anélkül viszont nem lehet beindítani az autót” – mondja Homoki Zoltán.
Senki nem tudja, mennyi magyarországi személyautóban lehet aktív ilyen “rejtett kapcsolós” megoldás, de az egy-kétmilliós járművekbe legalább egy ilyet tényleg célszerű beszereltetni, mert ezek kijátszása bár sajnos megoldható, de idő- és munkaigényes. A bűnözők viszont szívesebben utaznak a könnyű prédára, a nagyvárosok terített asztalok számukra.
High-tech védelmi rendszerek – 100-300 ezer forint (plusz gyakran 5-10 ezer forintos havi díj)
Immár az 5-8-10 éves használt autók is jellemzően a sokmilliós árkategóriába tartoznak, a legolcsóbb új kiskocsik szélvédőjén is 5 milliós árcédula hever, a nullkilométeres személyautók átlagára pedig bármennyire is meghökkentőnek tűnik, de a legfrissebb számítások szerint ma bőven tízmillió forint felett van Magyarországon.
Ha ezekhez az összeghez arányosítja a polgár a mondjuk 150-200 ezres védelmi rendszert, bizony azt látja, a járműve értékének mindössze a pár százalékát kell költenie rá, hogy az a kocsi ne csak ma, hanem holnap is az övé legyen. És hogy ne egy leárnyékolt garázsban bontsák ezer darabra a bűnbandák szerelői.
A járművédelem csúcsán elhelyezkedő hazai rendszerek közül a legnagyobb számban a Skyguard és a Pajzs fejlesztései aktívak a magyar tulajdonú autókban. Ezek telephelyein járva (érdekes módon mindkettő a III. kerületi Szentendrei úton működik) sokféle személyautót látunk: az átlagos Ford Focus, VW Passat stb. kategóriától a német prémiumtrió különféle drágább példányaiig várják a profi védelem beszerelést az autók.
“Komoly értéket célszerű minimum 20-25 éves múlttal és stabil háttérrel rendelkező cégre bízni” – ajánlja magukat Lengyel Gábor. A Skyguardot fejlesztő és szerelő Auto Securit operatív vezetőjével beszélgetve a két leggyakrabban elhangzó kifejezés tőle a “felelősség” és a “kényelem”.
Több kisebb nevű, fiatal cég kínál 80-100 ezer forint körüli beszerelési összegért és pár ezres havi díjért az autó illetéktelen elmozdításakor sms-t küldő szolgáltatást. Rendszereik akár a jármű menet közbeni távleállítását is felkínálják az ilyenkor valószínűleg erősen izgatott állapotba került tulajdonos számára, ami Lengyel szerint nem igazán okos, sőt, akár életveszélyes megoldás.
Ezzel szemben az ő rendszerükkel védett autóba való behatoláskor az ügyfélszolgálatuk felhívja a tulajdonost, jelszóval azonosítja magát, majd ugyanezt kéri a felhívott személytől is. Ha problémát észlelnek, meggátolják a jármű elindítását, adott esetben menet közben leállítják azt, de csak a közlekedés többi résztvevője számára is biztonságos körülmények között (pl. lámpánál). Fontos, hogy egy ilyen éles szituációban a rendőrséget is azonnal értesítik, valamint a saját, jól kiképzett embereik is elindulnak az autóhoz. Azaz a riadt tulajdonos helyett intézkednek.
A különféle járművédelmi rendszereikhez számos hasznos szolgáltatás társulhat. Fizetős parkolási övezetben automatikusan beindul a díjfizetés, induláskor magától leállítódik, sztrádahasználatkor ha túlhajt a meglévő matrica lefedte területen az ügyfelük, azonnal intéződik a másik matrica, ráadásul 10 és 25 forintos literenkénti kedvezménnyel tankolhatnak a Skyguard mellé járó üzemanyagkártyával. Plusz van egy saját applikációjuk, amelyben a jármű pozíciójától (utca, házszám) az akksi töltöttségéig több információ rendelkezésre áll.
Maradjon meg a hollywoodi filmek világában a bűnöző pisztolya az ellopandó autó tulajdonosának a fejéhez szegezve, de ha ne adj’ isten ilyesmi történne nálunk, az is sikertelen lopási kísérlet maradna.