Az ADAC német autós klub már régóta figyelmeztet a kulcsnélküli ajtónyitással és motorindítással járó rendszerek biztonsági problémáira. Most kiadták a legújabb teszteredményeket, melyben 419 új, vagy 1-2 éves autón vizsgálták a lophatóságot és azt derült ki, hogy csak kevés modellnél tapasztalható javulás e téren.
Az egyik legkedveltebb autós kényelmi funkció nagy kockázatot jelenthet. Szuper, hogy nem kell kotorásznunk a slusszkulcs után ahhoz, hogy nyitni és indítani tudjuk az autónkat, de sajnos ez nem csak az autótulajdonosoknak kényelmes, hanem a tolvajoknak is: könnyen, gyorsan, roncsolás nélkül tudják ellopni az autókat.
Hogyan használják ki a tolvajok ezt a biztonsági rést?
Nagyon egyszerűen, hiszen csak annyi a dolguk, hogy egy jelerősítő segítségével továbbítják a jeladó kódolt jelét az autónak, amely így a kulcs fizikai megléte nélkül is nyitható és indítható.
Ezzel a megoldással tesztelt most 419 autót az ADAC, és a tanulság elkeserítő: 30-40 másodperc alatt tudnak elhajtani a tolvajok a legtöbb tesztben részt vett járművel. A gyártók ugyan már elkezdtek foglalkozni a problémával, de a vizsgált járművek közül csak 24 esetben sikerült kiküszöbölniük ezt a veszélyforrást.
Kétféle biztonsági megoldást alkalmaznak a gyártók:
Az egyik az UWB (ultra Wide Band) technológia, amely segítségével az autó meg tudja állapítani, hogy a jeladó tényleg a közelében van-e, és ennek megfelelően kiküszöböli a jelerősítős támadást – ilyennel 24 esetben találkoztak.
A másik megoldás, a kulcsba épített mozgásérzékelő. Ennek a lényege, hogy amikor szenzor már nem érzékel mozgást, egy idő után lekapcsolja a rádiójelet, így azt már nem tudják továbbítani a tolvajok. Ez a megoldás sajnos nem hárítja el teljesen, bár csökkenti a lopás lehetőségét, hiszen a jeladás lekapcsolása előtt még sebezhető a rendszer. Ezt a módszert egyébként 37 járműben használták a vizsgált autók közül.
Itt a 24 vizsgált modell listája, mely UWB technológiával rendelkezik:
Modell | Évjárat |
Audi A5 40 g-tron | 2017/05 |
BMW iX xDrive | 2021/09 |
Cupra Formentor | 2021/02 |
Genesis GV70 | 2021/08 |
Jaguar E-Pace D180S AWD | 2018/09 |
Jaguar i-Pace | 2018/04 |
Land Rover Defender | 2021/09 |
Land Rover Discovery | 2018/03 |
Land Rover Range Rover | 2018/02 |
Land Rover Range Rover | 2019/05 |
Mercedes-Benz S 500 | 2020/11 |
Seat Leon | 2020/02 |
Seat Leon | 2021/04 |
Škoda Enyaq | 2021/03 |
Škoda Octavia | 2020/08 |
Škoda Octavia | 2020/09 |
Volkswagen Caddy | 2020/12 |
Volkswagen Golf 8 | 2019/11 |
Volkswagen Golf 8 | 2020/07 |
Volkswagen Golf 8 Variant | 2020/10 |
Volkswagen Golf 8 | 2021/02 |
Volkswagen ID.3 | 2020/07 |
Volkswagen ID.4 GTX | 2021/07 |
Volkswagen Polo | 2021/09 |
Azt mindenesetre fontos lenne leszögezni, hogy ezek az autók sem lophatatlanok, hiszen az ADAC teszt kizárólag a kulcs nélküli rendszerek kijátszhatóságát vizsgálta.
A Skyguard biztonságos és kényelmes megoldást kínál: automata sofőrazonosítás, határátlépés figyelés, GPRS és GPS zavarás elleni védelem nyújt teljes körű biztonságot. A nap 24 órájában ügyfeleink rendelkezésére állunk és riasztás esetén azonnal a cselekszünk: értesítjük a tulajdonost, ha szükséges, távolról leállítjuk az autót és további intézkedéseket kezdeményezünk.
A Skyguard rendszere a biztonságon kívül sok kényelmi szolgáltatást is nyújt, ilyen például az automata parkolás, az e-matrica manager és szerviz bejelentkezés.